ΜΑΡΙΑ ΠΕΝΤΑΓΙΩΤΙΣΣΑ

2019-07-15

Γεννήθηκα στους Πενταγιούς με βάφτισαν ΜΑΡΙΑ και φέτος αποφάσισα να κάνω περιοδεία...

ΜΑΡΙΑ ΠΕΝΤΑΓΙΩΤΙΣΣΑ

του Μποστ Σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης

...Να με ενσαρκώσει στην σκηνή με θάρρος και με νιότη , επέλεξα ηθοποιό τον Χατζηπαναγιώτη.

Ως βέρα Πενταγιώτισσα και ως Δασκαλοπούλου για εγγονή μου διάλεξα την Βίκυ Σταυροπούλου... αν και μια μέρα που άρμεγα εδώ σιμά στην στάνη , απ το μυαλό μου πέρασε Ελένη...η Καστάνη.

Σ όλους τους ρόλους τους καλούς <κουμάντο να μου κάνεις> , του ζήτησα και μου είπε Ναι ένας Καρατζογιάννης.

Θέλω να είμαι ειλικρινής, του ζήτησα μπαλέτο και κάπως μου τα μάσαγε...θα δούμε , εν ευθέτω...

Βγάλτε απ τις ντουλάπες σας σατέν, ταυτά, μπασμίνας, την πόλη σας θα επισκεφτώ τους προσεχείς τους μήνας. 

Μα να ...σας βλέπω που έρχεστε δεν χάσατε ευκαιρία 

και όλους σας γλυκοφιλώ ...η φίλη σας ΜΑΡΙΑ !

Την εμβληματική κωμωδία του Μποστ «ΜΑΡΙΑ ΠΕΝΤΑΓΙΩΤΙΣΣΑ», παρουσιάζει σε περιορισμένο αριθμό παραστάσεων η 5η ΕΠΟΧΗ σε πανελλαδική περιοδεία το καλοκαίρι του 2019. 

Στο ρόλο της «Μαρίας», ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ.

Στα 1982 ο Μποστ γράφει τη «Μαρία Πενταγιώτισσα».

Ένα από πιο αστεία, σχεδόν σπαρταριστά έργα του ελληνικού ρεπερτορίου, γραμμένο στον προσφιλή του 15σύλαβο. Μια ξεκαρδιστική παρωδία ηθών βασισμένη σε ένα από τα γνωστά παραδοσιακά τραγούδια του τόπου μας εμπνευσμένο από αληθινά περιστατικά.

Η Μαρία η Πενταγιώτισσα, κατά κόσμον Μαρία Δασκαλοπούλου, ήταν γνωστή στο χωριό της - Πενταγιοί Φωκίδας - για τις ερωτικές της περιπέτειες. Εραστές και αγαπητικοί δημιουργούσαν συχνά επεισόδια, ενώ η ίδια θεωρείται μέχρι σήμερα μία από τις πρώτες φεμινίστριες στην Ελλάδα.

Ο λαός τραγούδησε την ομορφιά της και τα ερωτικά της καμώματα: «Στα Σάλωνα σφάζουν αρνιά και στο Χρισσό κριάρια / και στης Μαρίας την ποδιά σφάζονται παληκάρια.. Μαρίτσα Πενταγιώτισσα, μωρή δασκαλοπούλα, / εσύ τα 'καμες ούλα!».

Με όχημα την ιστορία της θρυλικής Μαρίας του τόπου μας ο Μποστ και πάντα «σε ζωντανή σύνδεση» σαρκάζει τους θεσμούς και αμφιβάλλει για τη νέα κοινωνική πραγματικότητα.

Αυτό το «Μποστάνι» τα έχει όλα...

Πάνε εξήντα χρόνια ακριβώς από τότε που ο Μποστ παρουσίασε στη στήλη του με τον τίτλο «Το μποστάνι του Μποστ», τους τρεις χαρακτηριστικότερους ήρωες του: Μαμά Ελλάς, Πειναλέων και Ανεργίτσα που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο διατρέχουν το σύνολο του έργου του μέχρι και το 1995 που γράφει και το τελευταίο του θεατρικό έργο.

Διαβάζοντας ξανά σήμερα το έργο του Μέντη Μποσταντζόγλου αντιλαμβάνεται κανείς αμέσως τι είναι αυτό που κινητοποίησε τη νεαρή τότε Λούλα Αναγνωστάκη - που σφράγισε τη μετέπειτα νεοελληνική δραματουργία- να γράψει το πρώτο της ουσιαστικά δημοσιευμένο κείμενο, στην Επιθεώρηση Τέχνης του 1962, αναφορικά με το πρώτο του σχεδόν θεατρικό έργο Όμορφη Πόλη υπερισπιζόμενη την ποιητικότητα και το σουρεαλισμό της θεατρικής γραφής του Κωνσταντινοπολίτη καλλιτέχνη:

«Μοναδική μορφή στην ελληνική τέχνη και τα γράμματα ο Χρύσανθος Μέντης Μποσταντζόγλου, κατά συντομογραφία Μποστ - σκιτσογράφος, εικονογράφος, γελοιογράφος, ζωγράφος, θεατρικός συγγραφέας, στιχουργός, σατυρικός αρθρογράφος - κατάφερε να δημιουργήσει ένα εντελώς αναγνωρίσιμο σατιρικό ύφος και μια βαθιά προσωπική σχέση με τις λέξεις που αποκτούσαν αυτονομία ως σχόλια αυθύπαρκτα η κάθε μια, χρησιμοποιώντας την καθαρεύουσα σε ακραία σύνταξη για να υπογραμμίσει την ημιμάθεια της εποχής του».

Το έργο του Μποστ τα έχει όλα: χιούμορ, συγκίνηση, πολιτικό στοχασμό, αγάπη για τους ανθρώπους, μα κυρίως δυο στοιχεία συχνά αντικρουόμενα στη νεοελληνική συνείδηση: τη λαϊκότητα και τη λογιοσύνη. Μπορεί να πει με λίγα πολλά και να θίξει με τη φαινομενική αλαφράδα του βαθιά ζητήματα του καιρού μας.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

ΜΑΡΙΑ ΠΕΝΤΑΓΙΩΤΙΣΣΑ

Συγγραφέας: ΜΠΟΣΤ 

Σκηνοθεσία - δραματουργική επεξεργασία: ΜΑΝΟΣ ΚΑΡΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ

Σκηνικά: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ

Κοστούμια: ΒΑΝΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑ

Μουσική:ΘΥΜΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

Φωτισμοί: ΝΙΚΟΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

Χορογραφίες - Κινησιολογία: ΒΡΙΣΗΙΣ ΣΟΛΩΜΟΥ

Διεύθυνση Παραγωγής: ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΜΟΥΜΟΥΛΙΔΗΣ

Εκτέλεση Παραγωγής: ΣΑΚΗΣ ΜΑΝΑΦΗΣ

Artwork: ΓΕΩΡΓΙΑ ΑΛΕΒΙΖΑΚΗ 

Παίζουν:

Χρήστος Χατζηπαναγιώτης  Βίκυ Σταυροπούλου

Δημήτρης Μαυρόπουλος  Μελέτης Ηλίας

Αργύρης Αγγέλου  Χάρης Γρηγορόπουλος

Δανάη Μπάρκα  Γιώργος Δεπάστας

Αχιλλέας Σκεύης  Απόστολος Καμιτσάκης

Πρόγραμμα περιοδείας και εισιτήρια ΕΔΩ

Η γνώμη του e la theatro.gr για την παράσταση

Η Ρεαλιστική προσέγγιση του Χ. Χατζηπαναγιώτη στο ρόλο της Μαρίας είναι κατά την γνώμη μου το κυρίαρχο στοιχείο της παράστασης. 

Η ερμηνευτική διαφάνεια , παύσεις, εντάσεις και μία ανεξάντλητη εκφραστική γκάμα δεν αφήνουν κανένα περιθώριο για αμφισβήτηση... Στην σκηνή βλέπεις την Μαρία.  Σκληρή και αδίστακτη μα συνάμα γλυκιά κι ερωτική σε μία ανεξήγητη, μαγική ισορροπία όπως την περιγράφει ο μεγάλος μετρ του είδους Μέντης Μποσταντζόγλου. 

Η Βίκυ Σταυροπούλου αποδεικνύει για ακόμα μία φορά πόσο σπουδαία ηθοποιός είναι αφού κατόρθωσε σε μικρό χρονικό διάστημα να δώσει μία εξαιρετική ερμηνεία. 

"Κλέβει τις εντυπώσεις" με το ταμπεραμέντο της η νέα ηθοποιός Δανάη Μπάρκα εντός αλλά κι *εκτός σκηνής. (*Μπορεί να βρεθεί στην αγκαλιά σας). Με ένα εντυπωσιακό κοστούμι κάνει την είσοδο του στην σκηνή ο υπέροχος και (χωρίς τσουλούφι) Αργύρης Αγγέλου.

Αγαπημένοι πρωταγωνιστές ο Δημήτρης Μαυρόπουλος ο  Μελέτης Ηλίας και ο Χάρης Γρηγορόπουλος δίνουν παλμό και μοναδικές ερμηνείες στο έργο του Μπόστ.

Με δύο λόγια είναι μία παράσταση που θα θυμάστε για χρόνια και αυτό συνυπογράφουν με τις ερμηνείες τους και οι Γιώργος Δεπάστας Αχιλλέας Σκεύης  & Απόστολος Καμιτσάκης.

Θα ήταν παράλειψη να μην αναφέρω ότι η συγκλονιστική τελευταία σκηνή του έργου με τον Ηλία Μελέτη και τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη ανθολογείτε στις καλύτερες στιγμές του Ελληνικού Θεάτρου.

Ευχαριστούμε που επιλέξατε για την ενημέρωση σας

e-la-theatro.gr

Υπερήφανος χορηγός επικοινωνίας

Για το e-la-theatro στο Facebook πατήστε ΕΔΩ 

Ζώης Τριανταφύλλου Σφακιανάκης

Θεατρικός Συντάκτης

Κανένας δε γεννιέται με Manual οδηγίες χρήσεως. Ο άνθρωπος δημιουργείται μέρα με την μέρα . Όταν στις εργοστασιακές μου ρυθμίσεις προστέθηκε το Θέατρο και η Ψυχολογία άρχισα να λειτουργώ ως καθρέφτης . Αγαπώ την μοναδικότητα του ανθρώπου και το πάθος του για ζωή. Από τον Θέσπι και τον πρώτο υποκριτή, το μαγικό <ΑΝ> του Στανισλάφσκι και μέχρι τις μέρες μας ...το θέατρο εξελίσσεται παράλληλα με τον άνθρωπο .

Κι αυτός ο άνθρωπος είσαι ΕΣΥ

Δείτε ακόμα