Γιώργος Σκούρτης

2018-11-21

Δημοσία δαπάνη θα γίνει σήμερα Τετάρτη 21/1/2018 στις 15.00, η κηδεία του συγγραφέα Γιώργου Σκούρτη στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών.

ΑΝΤΙΟ... 

σε έναν από τους σημαντικότερους Έλληνες δημιουργούς

Ο Γιώργος Σκούρτης, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες δημιουργούς, έφυγε από την ζωή την Κυριακή 18 Νοεμβρίου 2018, ολοκληρώνοντας ένα σπουδαίο ταξίδι στην πεζογραφία και στο θέατρο που κράτησε περισσότερο από σαράντα χρόνια. 

Ο Γιώργος Σκούρτης γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Πρωτοεμφανίστηκε το 1970 στο Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν με το θεατρικό έργο Οι
νταντάδες, ένα έργο-σταθμό της σύγχρονης δραματουργίας μας. 

Ακολούθησαν: Οι Μουσικοί, Οι Εκτελεστές, Οι Ηθοποιοί, Κομμάτια και θρύψαλα, Ο Καραγκιόζης παρά λίγο Βεζύρης, Απεργία, Το θρίλερ του έρωτα, η άπαιχτη ακόμα Ιστορική τριλογία (Η δίκη του Σωκράτη, Η κωμωδία του βασιλιά Ιουγούρθα, Υπόθεση Κ.Κ.), Εφιάλτες και πολλά άλλα, γραμμένα σε μια πρωτόφαντη για το ελληνικό ρεπερτόριο, σκληρή και συνάμα αποκαλυπτική γλώσσα, με πολύ χιούμορ, προσωπικές και συλλογικές τραγωδίες. 

Τα έργα αυτά, μαζί με τα πεζογραφήματά του Mπαρμπα-Tζωρτζ, Αυτά κι άλλα πολλά, Ιστορίες με πολλά στρας, Το χειρόγραφο της Ρωξάνης, Το συμπόσιο της Σελήνης, Πήδημα θανάτου, Ο Κίλερ, Αυτός ο μπάτσος, δημιούργησαν «τομή» στο ελληνικό θεατρικό και το λογοτεχνικό πεδίο, επηρεάζοντας τους νεότερους συγγραφείς με το καινούργιο ήθος και ύφος γραφής. 

Τα θέματα του συγγραφέα Γιώργου Σκούρτη έχουν να κάνουν με το «δίδυμο» Πολίτης/Εξουσία, με ξεκάθαρο το στοιχείο της κοινωνικοπολιτικής καταγγελίας, αλλά και την ψυχολογική εμβάθυνση στις διαπροσωπικές σχέσεις και τις υπαρξιακές αγωνίες του σύγχρονου παγκοσμιοποιημένου ανθρώπου. Τα δύο -μικρά αλλά πολυδιαβασμένα- βιβλία του Εκποίηση και Νύχταθλο είναι μια «εκ βαθέων» καταγραφή στίχων, ερωτικών σπαραγμάτων και νυχτερινών κατανύξεων.

Το Θέατρο Τέχνης 

αποχαιρετά με θλίψη τον σπουδαίο συγγραφέα Γιώργο Σκούρτη. 

To έργο του υπήρξε άρρηκτα συνδεδεμένο με το Θέατρο Τέχνης και την ιστορία του. O Γιώργος Σκούρτης πρωτοεμφανίστηκε στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν με τους «Νταντάδες» το 1970. Ακολουθούν τα έργα «Οι μουσικοί» τη θεατρική περίοδο 1972-73, «Καραγκιόζης παρά λίγο Βεζίρης» το 1976-77, «Κομμάτια και θρύψαλα» το 1976-77, «Που πάει το λεωφορείο...» το 1978-79, «Οι εκτελεστές» το 1988-1989 και το 2001-2002 και «Οι ηθοποιοί» το 2008-2009. 

 Το κενό του Γιώργου Σκούρτη για τα ελληνικά γράμματα και το ελληνικό θέατρο είναι δυσαναπλήρωτο.

Το Studio Κυψέλης

Ο Γιώργος Λιβανός οι συντελεστές και οι ηθοποιοί του τελευταίου θεατρικού έργου <ΣΟΚ> αποχαιρετούν με μεγάλη θλίψη τον συγγραφέα και άνθρωπο που εργάστηκαν μαζί του τους τελευταίους 6 μήνες για το ανέβασμα της παράστασης.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης Γιώργος Λιβανός γράφει:

H Βαλεντίνη Λουρμπά με έφερε σε επαφή με έναν μύθο, που σύντομα κατάφερε να τον αισθανθώ δικό μου άνθρωπο. Φίλο. 

Σε μια ηλικία που ΔΕΝ κάνουμε πια φιλίες... Μας ένωσε η τεράστια αγάπη για το θέατρο και η κοινή επιθυμία ν΄ ανεβάσουμε το τελευταίο του έργο. 

Το ΣΟΚ που έκανε πρεμιέρα την προηγούμενη Παρασκευή. 

Οι συζητήσεις μαζί του μοναδικές , το χιούμορ του αξεπέραστο, οι κάθετες απόψεις του γοητευτικές. Μιλούσαμε καθημερινά σχεδόν στο τηλέφωνο. Για όλα. Κάναμε σχέδια. Κι άλλα σχέδια. Που θέλω να τα κάνω πράξη. Οι σκέψεις και οι εξομολογήσεις του θα με συντροφεύουν. Και οι συμβουλές του. 

Σαν παιδί χαιρόταν τις αναγνώσεις και τις πρόβες ( που κράτησαν μήνες ) και δε δίσταζε να ζητήσει τη δική του αλήθεια από τους ηθοποιούς. Με αγάπη και τρυφεράδα. Του άρεσε πολύ η μακέτα του σκηνικού της Δέσποινας, όλη η διανομή και στην τελευταία δοκιμή που ήρθε σαν παιδί χαρούμενο, βρήκε την παράσταση έτοιμη " να σοκάρει και να σκοράρει" με επιτυχία. " Ήρθε Γιώργο μου πε" ...
" Που ΄ναι ο Γιώργος" φώναζε όταν τον άφηνα μόνο με τα παιδιά.... Για να μην πει κάτι άπρεπο να μην πει κάτι παραπάνω, αν και ήταν σε όλα σωστός ευθύβολος και ειλικρινής. Σύμβουλος και δημιουργός. Καλλιτέχνης.
Τον ήθελαν για συνέντευξη πολλοί. Έδωσε στη Σεμίνα και μετά διάλεξε τον Μπουζιώτη και τον Ξηντάρα. Οι άλλοι ας περιμένουν μου λέγε γελώντας 1 μέρα πριν μπει στο νοσοκομείο...
Τον τσάκισε ότι το ΣΟΚ κόπηκε από το ΥΠ.ΠΟ. στις επιχορηγήσεις. Το πήρε πάνω του "προσωπικά". Εγώ φταίω έχω κόντρα μαζί τους φώναξε! Μου ζήτησε να κάνω ένσταση και να κινηθώ νομικά. Πράγμα που στη μνήμη του υπόσχομαι να γίνει. "Μα ρε Γιωργο είναι ελληνικό έργο με άξιους συντελεστές πολυπρόσωπο, γιατί πολεμάνε πάλι το Σκούρτη; " ......
Και ένα τελευταίο που δηλώνει το μεγαλείο της σκέψης του. Μας έλειπε μια σύνδεση σκηνής στο ΣΟΚ. Και για έκπληξη του έφερα σε μια Γενική το Μάκη Ψαραδέλλη να τραγουδήσει ζωντανά με την κιθάρα του, τη Φάμπρικα. 

Τον σταμάτησε έξαλλος. " Όχι δεν αυτοδιαφημίζομαι μέσα από το έργο μου!" Και μετά του ΄πε " Τραγουδα μας τώρα, για μας, το τραγούδι...."

Απαίτησε το ΣΟΚ να είναι αυτό-έκδοση των θεατρίνων Θεατές. 
Του άρεσαν πολύ οι ηθοποιοί μας, " Καμιά δε μπορεί να παίξει αυτό το ρόλο παρά μονο η Ιμπροχώρη!" έλεγε για τη Γυναίκα.....
Μέχρι την πρεμιέρα με έπαιρνε τηλέφωνο από το Νοσοκομείο να δει ότι όλα πηγαίνουν κατ΄ευχήν. Με ρωτούσε για όλα. Για όλα. 

Και μου υποσχέθηκε ότι θα ΄ναι κοντά μας στην επίσημη. 

Και θά ΄ναι.
Δε θέλω να πω τίποτα περισσότερο πέρα από το πόσο τυχερός αισθάνομαι που τον γνώρισα. 

Δεν πρόλαβα μόνο να του δώσω το πρόγραμμα και την αφίσα του ΣΟΚ που τα ' θελε τόσο και τα περίμενε. 
Κλείνοντας ένα επιμύθιο από το ΣΟΚ που κουβαλά τη Σκουρτική αλήθεια.
" ΝΙΚΟΣ.... Πέσαμε στη λούμπα, κύριε... Ζω στη χώρα των νεκρών μεγαλοφυών! Όταν θα πεθάνω, θ' αρχίσουν τα κεριά και τα λιβάνια... Καλός, ταλέντο, ιδιοφυΐα!... Όσο ζω μ΄έχουνε στο χέσιμο.
Όσο ζεις, δηλαδή, καταλαβαίνεις; " Γιώργος Σκούρτης 2016 . 

Δημοσία δαπάνη θα γίνει σήμερα Τετάρτη 21/1/2018 στις 15.00, η κηδεία του συγγραφέα Γιώργου Σκούρτη στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών. 

Μάθετε για την τελευταία παράσταση που παίζεται στο 

Studio Κυψέλης


Ευχαριστούμε που μας επιλέξατε για την ενημέρωση σας

e-la-theatro.gr

Υπερήφανος χορηγός επικοινωνίας

Για το e-la-theatro στο Facebook πατήστε ΕΔΩ  

Ζώης Τριανταφύλλου Σφακιανάκης

Θεατρικός Συντάκτης

Κανένας δε γεννιέται με Manual οδηγίες χρήσεως. Ο άνθρωπος δημιουργείτε μέρα με την μέρα . Όταν στις εργοστασιακές μου ρυθμίσεις προστέθηκε το Θέατρο και η Ψυχολογία άρχισα να λειτουργώ ως καθρέφτης . Αγαπώ την μοναδικότητα του ανθρώπου και το πάθος του για ζωή. Από τον Θέσπι και τον πρώτο υποκριτή, το μαγικό <ΑΝ> του Στανισλάφσκι και μέχρι τις μέρες μας ...το θέατρο εξελίσσεται παράλληλα με τον άνθρωπο .

Κι αυτός ο άνθρωπος είσαι ΕΣΥ