«Τζόνη Μπλέ» του Γιωργή Τσουρή στο Θέατρο Άνεσις
Ο Τσουρής δεν αφηγείται απλώς μια ιστορία· καταγράφει ένα κοινωνικό φαινόμενο

Η παράσταση «Τζόνη Μπλέ», σε κείμενο και σκηνοθεσία του Γιωργή Τσουρή, που παρουσιάζεται στο Θέατρο Άνεσις, αποτελεί μια σπάνια συνάντηση ρεαλισμού, ψυχολογικού βάθους και κοινωνιολογικής παρατήρησης.
Πρόκειται για ένα θεατρικό έργο που εστιάζει στις λεπτές ισορροπίες των ανθρώπινων σχέσεων, αναδεικνύοντας με οξυδέρκεια τις αθέατες πτυχές της σύγχρονης κοινωνικής ζωής.
Στο επίκεντρο του έργου βρίσκονται οι ανθρώπινες παραλείψεις και τα λάθη —οι μικρές αλλά καθοριστικές αποτυχίες στην επικοινωνία, την κατανόηση και την ενσυναίσθηση— που οδηγούν σταδιακά σε απώλεια ελέγχου, ρήξεις και, εντέλει, ακρότητες.
Ο Τσουρής, μέσα από μια δραματουργία έντονα ανθρωποκεντρική, σκιαγραφεί χαρακτήρες που, ενώ μοιάζουν καθημερινοί, λειτουργούν ως κοινωνικοί καθρέφτες: αποκαλύπτουν την αποξένωση, την ανάγκη για αποδοχή και τη βία που γεννά η σιωπή.
Οι ερμηνείες των πέντε ηθοποιών αποτελούν ακρογωνιαίο λίθο της επιτυχίας της παράστασης.
Καθένας τους συνθέτει με ακρίβεια έναν χαρακτήρα που κινείται ανάμεσα στην εσωτερική πάλη και την κοινωνική υποκρισία, αναδεικνύοντας τη συλλογική ψυχολογία μιας κοινωνίας σε κρίση. Η ομαδικότητα, η δραματουργική ισορροπία και η συναισθηματική αλήθεια των ερμηνειών προσδίδουν στο έργο ένταση και βάθος, κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή μέχρι το τελευταίο δευτερόλεπτο.

Η παράσταση «Τζόνη Μπλέ» μπορεί να ιδωθεί ως μελέτη πάνω στην επικοινωνιακή αποτυχία και την έλλειψη συναισθηματικής νοημοσύνης στις σύγχρονες διαπροσωπικές σχέσεις. Ο Τσουρής εξετάζει πώς το άτομο, εγκλωβισμένο ανάμεσα στην ανάγκη για οικειότητα και στον φόβο της έκθεσης, οδηγείται στην απομόνωση και την εκδίκηση ως μορφή αυτοπροστασίας. Μέσα από αυτό το πρίσμα, η παράσταση συνδέεται με το κοινωνιολογικό έργο του Έρβινγκ Γκόφμαν για την «παρουσίαση του εαυτού στην καθημερινή ζωή» αλλά και με τις θεωρίες του Ζίγκμουντ Μπάουμαν περί «ρευστής αγάπης» και «ρευστών σχέσεων».
Η ρεαλιστική προσέγγιση του σκηνοθέτη, τόσο στη γλώσσα όσο και στη σκηνική δράση, εντείνει τη συναισθηματική ταύτιση του θεατή.
Η θεατρική αφήγηση λειτουργεί ως καθρέφτης κοινωνικής αυτογνωσίας, προκαλώντας ενδοσκόπηση και αυτοκριτική: ποιος είναι ο ρόλος μας στη συντήρηση των σιωπών, των αποστάσεων και της αδιαφορίας που χαρακτηρίζουν τις σχέσεις μας;
Εν τέλει, το «Τζόνη Μπλέ» δεν είναι μόνο μια ιστορία για ανθρώπους που χάνουν τον έλεγχο· είναι μια παραβολή για τη συλλογική μας ευθύνη απέναντι στην επικοινωνία, την κατανόηση και την αγάπη.
Με ρεαλισμό, χιούμορ και συγκίνηση, η παράσταση επιτυγχάνει να υπερβεί τα όρια της ψυχολογικής μελέτης και να μετατραπεί σε κοινωνικό σχόλιο υψηλής θεατρικής αξίας.

Κάθε ηθοποιός καλείται να υπηρετήσει μια πολυδιάστατη ψυχολογικά φιγούρα, με αντιφάσεις, μνήμες και σκοτεινά σημεία.
Δεν έχουμε μονοδιάστατους «κακούς»· έχουμε ανθρώπους που έσπασαν στη σιωπή, που παλεύουν με τις δικές τους αποτυχίες.
-
Ο Ιωσηφίδης, ως πατέρας, φέρει το βάρος της σιωπής και της απουσίας· η έκφρασή του μοιάζει «ομιλούσα σιωπή», έντονη αλλά και συγκρατημένη.
-
Ο Καζαμίας διαχειρίζεται την ένταση και το «ανδρικό» θυμό με ρευστότητα — σε σημεία ξεσπάει, αλλά σε άλλα διατηρεί μια αποστασιοποίηση.
-
Η Παπακωνσταντίνου συχνά λειτουργεί ως φωνή από το περιθώριο — η γυναίκα που απουσιάζει ή ακούμε μέσα από σκιές.
-
Ο Χατζησταματίου έχει ρόλο-έκπληξη: η παρουσία του δίνει ανατροπές, ανακινεί τους ιστούς της σχέσης, ανοίγει δρόμους δράσης.
-
Ο ίδιος ο Τσουρής, συμμετέχοντας, δείχνει ότι ο δημιουργός δεν απουσιάζει — το τεχνικό υλικό του έργου (η γραφή, η ροή, οι ανατροπές) αγκαλιάζεται από αυτόν με άμεσο τρόπο.
Η χημεία του θιάσου είναι εμφανής — δεν νιώθεις «μοντάζ» ή διαχωρισμένα μονοπάτια· η παράσταση λειτουργεί ως οργανική ενότητα.
Η Υπόθεση
Σε ένα υπόγειο στη Νέα Ιωνία, ένα φαινομενικά αθώο αντρικό πάρτι με ουίσκι, καβγάδες, «ανδρικά» αστεία και λαϊκά άσματα, μετατρέπεται σε ένα επικίνδυνο παιχνίδι θάρρους και αλήθειας. Ένας πατέρας ξανασμίγει με τους δυο κολλητούς του σε μια βραδιά συμφιλίωσης και κλασικής αντροπαρέας που θα εξελιχθεί σε θρίλερ για γερά νεύρα.
Απρόσμενες αφίξεις θα εκτροχιάσουν ακόμη περισσότερο την περίεργη αυτή βραδιά. Ανάμεσα σε χαλασμένες τηλεοράσεις, κατεστραμμένες βιντεοκασέτες και αμοντάριστα πλάνα από το παρελθόν, οι πέντε ήρωές μας θα κληθούν να πάρουν μια απόφαση, και μετά να ζήσουν με αυτήν. Πόσο μακριά μπορεί να φτάσει ένας γονιός για το παιδί του; Συχνά ο ένοχος έχει το πρόσωπο που δεν θέλουμε ποτέ να κοιτάξουμε κατάματα. Το δικό μας.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Κείμενο – Σκηνοθεσία – Μουσική: Γιωργής Τσουρής
Καλλιτεχνική επιμέλεια: Βάλια Παπακωνσταντίνου
Δραματουργική επεξεργασία: Βάλια Παπακωνσταντίνου, Αγγελική Γρηγοροπούλου
Βοηθός Σκηνοθέτις: Αγγελική Γρηγοροπούλου
Σύμβουλος Δραματουργίας: Φοίβος Ριμένας
Σκηνογραφία: Ζωη Μολυβδά Φαμέλη
Ενδυματολογία: Αλέγια Παπαγεωργίου
Φωτισμοί: Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου
Βίντεο παράστασης: Γιωργής Τσουρής
Βοηθός Ενδυματολόγου: Νικολέτα Αναστασιάδου
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας
Video Trailer: Μιχαήλ Μαυρομούστακος
Γραφιστική Επιμέλεια: Μάριος Γαμπιεράκης (Μαύρα Γίδια)
Διεύθυνση Παραγωγής: Ιωάννης Παντελίδης
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Μάνος Καζαμίας, Βάλια Παπακωνσταντίνου, Στρατής Χατζησταματίου και ο Γιωργής Τσουρής
Προβολή/Επικοινωνία: Αγλαΐα Παγώνα
Παραγωγή: Happy Productions
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη 21:00, Πέμπτη 20:00, Παρασκευή 21:00 (έως και 12/12) και 18:30 (από 19/12), Σάββατο 21:00, Κυριακή 18:00