Άγγελος Δεληκάρης

Ο Άγγελος Δεληκάρης μιλάει για την πρώτη του συνεργασία με το Studio Κυψέλης για την δασκάλα του Έλντα Πανοπούλου και για Θέατρο. Συνέντευξη: Ζώης Τριανταφύλλου Σφακιανάκης

Αυτοχαρακτηρίζεται εργασιομανής, Ευτυχία είναι οι απλές καθημερινές στιγμές , Χρωστάει πολλά στην δασκάλα του Έλντα Πανοπούλου, Τρία χρόνια προσπαθούσε να συνεργαστεί με τον Γιώργο Λιβανό, Κι αν συναντούσε το Θεό θα του λεγε......

Ο Άγγελος Δεληκάρης είναι ένας νέος ταλαντούχος ηθοποιός . Τον συναντήσαμε στο Studio Κυψέλης στην παράσταση "Απόψε Αυτοσχεδιάζουμε" 

Είναι η πρώτη σου συνεργασία με τον Γιώργο Λιβανό στο έργο του Luigi Pirandello πως ξεκίνησε και πως νιώθεις ?

Είναι μεγάλη μου χαρά που φέτος καταφέρνω να δουλέψω, επιτέλους, σε αυτόν τον χώρο, με αυτόν τον  σκηνοθέτη σε αυτό το κείμενο. 

Είναι, περίπου, τρία χρόνια τώρα που προσπαθούμε να συνεργαστούμε.  Ο Γ. Λιβανός μου έκανε την πρόταση να παίξω σε μία παράσταση του αλλά λόγω δικών μου επαγγελματικών υποχρεώσεων δεν τα κατάφερα. Έπειτα, η πρόταση έγινε από εμένα. Δυστυχώς, όμως, ο θίασος για την παράσταση που ετοίμαζε είχε ήδη ολοκληρωθεί. Τρίτη φορά,  ήταν φέτος που μου έγινε η πρόταση για το "Απόψε αυτοσχεδιάζουμε". Δεν είχα κάτι να σκεφτώ. Τρίτη και φαρμακερή, λένε. Ήταν η κατάλληλη στιγμή, με τις κατάλληλες συνθήκες. Έτσι η συνεργασία μας, επιτέλους, θα πραγματοποιηθεί. Κι εύχομαι, αυτό, να είναι μονάχα η αρχή.

Στον κόσμο αρέσει να μαθαίνει τι είναι αυτό που κάνει ένα νέο παιδί να ασχοληθεί με το θέατρο. Τι ήταν αυτό που καθόρισε την επιλογή σου ;

Δύσκολη ερώτηση. Δύσκολη, γιατί δεν είμαι σίγουρος ότι ο κόσμος ξέρει, πλέον, τι σημαίνει να κάνεις θέατρο... Τι σημαίνει να είσαι ''Ηθοποιός''. Ζούμε, δυστυχώς, στην εποχή που λέγοντας σε κάποιον ''Είμαι Ηθοποιός'', η πρώτη ερώτηση που δεχόμαστε, ως νέοι του χώρου, είναι ''Με ποιον έχεις παίξει;''. Ίσως φταίει η τηλεόραση γι' αυτό... Ο κινηματογράφος... Τα περιοδικά... Το life style... Ίσως φταίμε κι εμείς οι ίδιοι! Πάντως, σίγουρα, τους περισσότερους τουλάχιστον, δεν τους ενδιαφέρει γιατί κάνουμε θέατρο, όσο με ποιον που είπα παραπάνω, συνδυαστικά με τις επόμενες κουτσομπολίστικες ερωτήσεις που μας γίνονται για τον κάθε συνεργάτη που έχουμε βρεθεί επί σκηνής. Εμένα, προσωπικά, αυτό με ενοχλεί. 

Δεν πιστεύω ότι το θέατρο είναι αυτό. 

Δεν λέω πως δεν θέλω να παίξω, με ανθρώπους που έχουν δώσει το επαγγελματικό τους στίγμα ή ότι δεν θέλω να κάνω τηλεόραση, κινηματογράφο, αλλά η δουλειά μας δεν είναι αυτή και δεν κρίνεται από αυτά που προανέφερα. 

Από την εμπειρία σου θα έλεγες ότι η τέχνη του θεάτρου είναι παράλληλα ένα βιώσιμο επάγγελμα ? 

Όχι!  Ξεκάθαρα, όχι! Τα τελευταία χρόνια, έχει καθιερωθεί η μόδα των ποσοστών. Πάμε να κάνουμε τη συμφωνία μας, στο όποιο θέατρο κάθε φορά, και όταν ακούμε ποσοστό τύπου 10% κάνουμε τον σταυρό μας γιατί το σύνηθες είναι το 3%. Ο κόσμος πλέον δεν πάει τόσο στο θέατρο, οπότε το τελικό ποσό κάθε βραδιάς, μας καλύπτει το ταξί μας, που λέει ο λόγος. Μιλάω, βέβαια, για τον μεγαλύτερο αριθμό ηθοποιών, έτσι, μην παρεξηγηθώ. Οι περισσότεροι, θέλοντας η μη, έχουμε τη δουλειά που καλύπτει τις ανάγκες μας τις οικονομικές και παράλληλα κάνουμε θέατρο να γεμίζουμε τα ψυχολογικά μας κενά. 

 Πρόσφατα τελείωσες τις σπουδές σου . Ποια είναι η γνώμη σου για την καλλιτεχνική εκπαίδευση στην Ελλάδα ? 

Για μένα, η εκπαίδευση της τέχνης, όχι μόνο του θεάτρου αλλά της κάθε μορφής τέχνης, δεν σταματάει ποτέ. 

Τα τρία χρόνια της σχολής είναι τελείως αναγνωριστικά. Είναι τόσα τα μαθήματα, τόσες οι ιστορίες, η γνώση που σίγουρα τελειώνοντας υπάρχουν κενά. Επειδή, ρωτάω όμως, να προσθέσω ότι πιστεύω πως κάθε χρόνο τα μαθήματα γίνονται όλο και πιο επιφανειακά. Δεν μπορείς να κάνεις απλά μια ανάλυση στα αρχαία κείμενα. Δεν γίνεται να μην αναλύσεις τους αρχαίους ΜΑΣ ποιητές. Να μην διαβάσεις.

 Ο σωστός εκπαιδευτικός οφείλει, όχι να σε μάθει θέατρο, αλλά να σε παραπέμψει να το βρεις. 

Απόψε Αυτοσχεδιάζουμε... Πόσο βασικό είναι να ξέρει να αυτοσχεδιαζει ο ηθοποιός; 

Πολύ!  Ο αυτοσχεδιασμός είναι ένας συνδυασμός περίεργος. 

Έχει να κάνει με την ευστροφία του ηθοποιού, η οποία ξεκινάει από την κατανόηση του ρόλου. Ο χαρακτήρας που υποδύεσαι πρέπει να οδηγεί τον αυτοσχεδιασμό σου. Όταν υπάρχει κείμενο, πρέπει να είναι κτήμα σου, να έχεις βρει το νόημα της κάθε φράσης που λες, να γνωρίζεις που μπορεί να φτάσει ο ρόλος σου, πως πρέπει να φερθεί στην κάθε περίσταση, για να πράξει, να κινηθεί και να μιλήσει σωστά. 

Το ίδιο ισχύει κι όταν δεν υπάρχει κείμενο. Εκεί ακόμα, πιο συγκεκριμένα, γιατί αν το γέννημά σου δεν είναι μετρημένο σύμφωνα με τις οδηγίες και τις συμβάσεις που έχεις δεχτεί, δεν θα μπερδευτείς μόνο εσύ, αλλά θα μπερδέψεις και τον συνεργάτη σου, σε περίπτωση σκηνής αλλά και το κοινό σου.  

Τι να περιμένουμε από την παράσταση που θα σε δούμε φέτος; 

Το "Απόψε αυτοσχεδιάζουμε", είναι ένα έργο σταθμός στο Παγκόσμιο Θέατρο. Έχει παιχτεί στην Ελλάδα, πριν πολλά χρονιά, με μεγάλη επιτυχία κι εύχομαι την ίδια επιτυχία να γνωρίσουμε κι εμείς. Σίγουρα, ο κόσμος θα γελάσει, θα συγκινηθεί και θα προβληματιστεί, οπότε με σιγουριά μπορώ να απαντήσω ότι έχει να περιμένει ένα δίωρο που φεύγοντας θα θυμάται... 

Ποια είναι η εικόνα που έχεις για την "απόλυτη ευτυχία"

Η απλή, καθημερινή στιγμή, που ζεις υγιής, είναι ευτυχία. 

Η αξία του να γνωρίζεις ότι ο χρόνος περνάει και δεν επιστρέφει, είναι ευτυχία.

Ποιο εν ζωή πρόσωπο εκτιμάς περισσότερο ;

Δεν θέλω να μιλήσω για κάποιο οικογενειακό πρόσωπο η κάποιο πολύ κοντινό, που σίγουρα εκτιμώ. Θ' απαντήσω, τη δασκάλα μου, Έλντα Πανοπούλου. Της χρωστάω πάρα πολλά. 

Με έχει βοηθήσει όλα αυτά τα χρόνια, όχι μόνο ως δασκάλα, όχι μόνο στο χώρο εργασίας μας, αλλά και σε προσωπικό επίπεδο. Όσο κλασσική και να ακούγεται η φράση ''Μου στάθηκε σαν μάνα'', εγώ θα την πω! Γιατί ισχύει! Και δε θα προσθέσω κάτι άλλο, για τους λόγους που την υπερεκτιμώ, γιατί η συνέντευξη θα μετατραπεί σε έκθεση.  

Για ποιο πράγμα μετανιώνεις περισσότερο ;

Δεν είναι κάποιο συγκεκριμένο. Σίγουρα όμως, έχουν να κάνουν με πράγματα, που δεν έβαλα τα όρια μου... Τα στοπ μου. Το κάνω πολύ συχνά, με αποτέλεσμα κάποιοι να το εκμεταλλεύονται. 

Ποια είναι η καλύτερη συμβουλή που σου έχουν δώσει ;

Φύλαγε τα ρούχα σου για να 'χεις τα μισά!  

Μία, από τις τόσες παροιμίες που μου έμαθε η γιαγιά μου.

Ποιο ταλέντο θα ήθελες να είχες ;

Να προβλέπω τον καιρό. Κάποτε είχαμε τέσσερις εποχές. Πλέον περνάνε και οι τέσσερις στη διάρκεια μίας ημέρας. Θα ήταν χάρισμα, να ήξερα ξυπνώντας τι ρούχα να βάλω. ...

Τι θεωρείς σημαντικό στην δουλειά σου ;

Την συναδελφικότητα.  Το επάγγελμά μας είναι συλλογικό. Πρέπει να υπάρχει σεβασμός, όχι μόνο στο κείμενο-συγγραφέα και στον σκηνοθέτη, αλλά και στους συναδέλφους μας. Καλό καμαρίνι, καλή παράσταση, έλεγε η Κ. Σώκκου.

Τι σου αρέσει περισσότερο στην δουλειά σου ;

Το μετά! Μετά, το τέλος της κάθε παράστασης, που έρχεται ο κόσμος  λέγοντας σου ότι γέλασε, συγκινήθηκε, προβληματίστηκε μαζί σου... Να βλέπω την αντιμετώπιση του κόσμου, σχετικά με το ''τι'' και ''αν'' τους μεταδώσαμε κάτι από τη σκηνή.

Διάλεξε πέντε λέξεις που περιγράφουν τον εαυτό σου

Εργασιομανής. Ονειροπόλος. Αυθόρμητος. Υπεύθυνος και ανεύθυνος 

(Τα δύο τελευταία ισχύουν. Και τα δύο!)

Αν συναντούσες τον Θεό ...τι θα του έλεγες ;

Ωρε, που πάμε, ρε; Πού πάμε; 

Που μπορούμε να πάμε εμείς για να δούμε τον Άγγελο Δεληκάρη ;

Δευτέρα και Τρίτη στο Stoudio Κυψέλης * Απόψε Αυτοσχεδιάζουμε και στο θέατρο «ΑΚΑΔΗΜΟΣ» στην θεατρική μουσική υπερπαραγωγή «ΤΟ SHOW» από πέμπτη έως Κυριακή.

Άγγελε σε ευχαριστούμε καλή και μεγάλη επιτυχία 

Ευχαριστούμε για την εμπιστοσύνη σας

e-la-theatro.gr

Υπερήφανος χορηγός επικοινωνίας

Ζώης Τριανταφύλλου Σφακιανάκης    Θεατρικός Συντάκτης

Κανένας δε γεννιέται με Manual οδηγίες χρήσεως. Ο άνθρωπος δημιουργείτε μέρα με την μέρα . Όταν στις εργοστασιακές μου ρυθμίσεις προστέθηκε το Θέατρο και η Ψυχολογία άρχισα να λειτουργώ ως καθρέφτης . Αγαπώ την μοναδικότητα του ανθρώπου και το πάθος του για ζωή. Από τον Θέσπι και τον πρώτο υποκριτή, το μαγικό <ΑΝ> του Στανισλάφσκι και μέχρι τις μέρες μας ...το θέατρο εξελίσσεται παράλληλα με τον άνθρωπο .

Κι αυτός ο άνθρωπος είσαι ΕΣΎ .